Als jouw leverancier van stroom en gas omvalt, heb je misschien nog voorschot op de energierekening uitstaan, en btw en energiebelasting betaald. Consumenten moeten daarom beter beschermd worden tegen de financiële gevolgen van het omvallen van hun energieleverancier.

Dat stelt de Consumentenbond op basis van onderzoek. Van de dertig energieleveranciers zitten er 13 (diep) in de rode cijfers, stelt de bond op basis van de bestudering van jaarrekeningen.

De Consumentenbond dringt er bij minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) op aan klanten beter te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. Het toezicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de financiële gezondheid van de leveranciers moet worden verruimd, vindt de bond.

In een brief wordt minister Wiebes ook gevraagd om gedupeerden te compenseren voor eventueel te veel betaalde energiebelasting, btw en netwerkkosten. Daarnaast zouden energiebedrijven bij overname van klanten van een failliete leverancier ervoor moeten zorgen dat alle financiële verplichtingen worden overgenomen, zoals bijvoorbeeld te veel betaalde voorschotten.

De concurrentie op de energieprijs is volgens de bond op zichzelf goed voor de afnemers, maar kan ook nadelige financiële gevolgen voor de klanten hebben, stelt de Consumentenbond. Zo gingen in 2018 Energieflex en Robin Energie kort na elkaar failliet. Klanten raakten daarbij hun betaalde voorschotten en beloofde welkomstkortingen kwijt. Sommige afnemers betaalden aan het begin van hun contract ook nog eens een waarborgsom van honderden euro’s, die ze niet terugkregen.

Volgens directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond betekent een hoge schuldenlast van een energieleverancier niet meteen dat een bedrijf failliet gaat, "maar het is wel een teken aan de wand". Bij een nutsvoorziening als deze hoort volgens haar een passende consumentenbescherming.

Keurmerk energieleveranciers tegen agressieve verkoop

Een groep van elf energieleveranciers en zeven intermediairs heeft besloten met een keurmerk te gaan werken voor partijen die energiecontracten verkopen. Dit naar aanleiding van de vele klachten over agressieve verkoopmethoden van energiecontracten, zo meldt De Telegraaf maandag.

Door zich te verbinden aan het keurmerk geven verkopers van energiecontracten aan dat ze het bel-me-nietregister respecteren, melden ze hun handelsnaam en geven ze aan hoe ze bereikbaar zijn. Ook de online reputatie van partijen die het keurmerk aanvragen wordt in de gaten gehouden.

LEES OOK: Energiebelasting omlaag in 2020? Woon je met meer mensen in een oud huis dat op aardgas draait, dan profiteer je niet of nauwelijks